logo
امروز : سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۳
[ شناسه خبر : ۴۱۰۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
هنر زنجان زیر سایه بی‌مهری مسئولان؛

چاقوسازی سنتی که به سایه می‌رود

چاقوسازی-سنتی-که-به-سایه-می‌رود-
صنعت چاقوسازی در کنار محبوبیتی که دارد، مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و بستر‌های لازم آن‌گونه که هنرمندان نیازمند آن هستند، به درستی فراهم نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ صنعت تاریخی و ماندگار چاقوسازی در استان زنجان در حال توسعه و گسترش بوده و از گذشته‌های دور تاکنون مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید

 مسافران و گردشگران بسیاری برای خریدن چاقو به شهر زنجان سفر کرده و از آن جایی که چاقو یکی از کاربردی‌ترین وسیله‌هاست به عنوان یادگاری و کادو خریداری می‌کنند.

 در کنار این زیبایی و خاص بودن،‌ هنرمندان رشته چاقوسازی نیازمند حمایتی جدی از سوی مسئولان هستند. هنرمندانی که تیزی و برندگی چاقو را به جان خریده تا از یک ماده اولیه آن را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند.

 اگر مسئولان گوش شنوای هنرمندان صنایع‌دستی و همینطور چاقوسازان نباشند آنان دلسرد شده و در آینده این هنر اصیل کمرنگ‌تر می‌شود.

  

2 هزار و 500 چاقوساز در زنجان فعالیت دارند

در این راستا محمدعلی معجونی عامل توسعه خوشه چاقو استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر چاقوساز زنجانی فعالیت مستمر دارند، گفت: 650 واحد سنتی و 25 واحد صنعتی از جمله کارگاه‌هایی هستند که به صنعت چاقوسازی رونق بخشیده‌اند.

  وی افزود: چاقوسازی در استان زنجان نظر علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است. این هنر رشته‌های ماندگار و تاریخی این استان محسوب می‌شود.

 عامل توسعه خوشه چاقو استان زنجان با اشاره به اینکه امیدواریم یک رشته دانشگاهی با عنوان «صنعت حرفه چاقوسازی» ایجاد شود، عنوان کرد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته درصدد هستیم که این هنر را در زمینه علم پیاده کرده و افراد دارای مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم چاقوسازی شوند.

 وی ادامه داد: در زنجان، قیدار، خرمدره و روستای اندآباد اولیا به صورت حرفه‌ای چاقو تولید می‌شود و سطح استقبال از آن نیز بسیار بالاست.

 معجونی با اشاره به اینکه افرادی بدون مجوز قانونی صنایع‌دستی مشغول به این کار شده‌اند، تصریح کرد: ساخت ابزار بی‌کیفیت این صنعت بی‌بدیل را زیر سوال برده و باید در این زمینه نظارت اتفاق بیفتد و پیگیر باشند. همچنین تلاش شود یارانه‌ای در اختیار صنعت‌گران و هنرمندان صنایع‌دستی قرار گیرد. 

   

 مسئولان پای درددل چاقوسازان بنشینند

رضا قشمی چاقوساز زنجانی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه از سال 72 مشغول به فعالیت در صنعت چاقوسازی هستم، گفت: به تشویق دوستان و آشنایان خود 30 سال است که عاشق حرفه و شغل خود هستم و کارگاه صنایع.دستی بنده واقع در جاده تبریز است.

وی افزود: از کارهای کوچک شروع و آن را توسعه و گسترش داده و همینطور شاگردان بسیاری را در این زمینه تربیت کردم و آنان نیز برای خود کارگاه‌های بزرگ چاقوسازی دارند.

چاقوساز زنجانی با اشاره به مشکلات صنعت چاقوی زنجان عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکلمان نبود شهرک چاقوسازی در زنجان است. بیش‌تر چاقوسازان در داخل شهر و حتی حاشیه شهر یک کارگاه استاندارد ندارند.

 وی ادامه داد: اگر مسئولان همتی به خرج دهند و در راستای احداث شهرک چاقوسازی اقدام کنند کمک بزرگی در حق این هنرمندان خواهند کرد و آنان دلگرم‌تر می‌شوند.

 قشمی با اشاره به اینکه چاقو صنعتی دست‌ساز است و هرچقدر روی آن وقت بیش‌تری گذاشته و سلیقه به خرج دهیم قیمت آن بالا‌تر می‌رود، تصریح کرد: وجود چاقو و کاردهای خارجی با قیمت کم‌تر باعث آسیب زدن به بازار کار چاقوسازان زنجانی می‌شود.

تبلیغات چاقو در زنجان بسیار کمرنگ است

داوود بیگدلی مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه از همان دوران کودکی به حرفه چاقوسازی علاقه داشتم و بعد از دریافت مدرک تحصیلی، به استخدام شرکت تعاونی درآمدم، گفت: چاقوسازی یک رشته بسیار خوب و مفرح است ولی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود.

وی افزود: چاقوسازی هنری است که با فلزات سر و کار داشته و نیاز به یک برنامه منسجم دارد به طوری که دخل و خرج این حیطه با هم یکسان نبوده و بسیار پر هزینه است.

 مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان استان زنجان عنوان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی در مورد تبلیغات چاقو که سوغات اصیل و ماندگار زنجان است بسیار کمرنگ عمل می‌کند.

وی ادامه داد: اداره‌کل میراث فرهنگی از بابت دادن وام و تسهیلات و معرفی کردن محصولات به شهرهای دیگر باید بتوانند تبلیغات خوب و مناسبی را ارائه دهند.

 بیگدلی با اشاره به اینکه آینده شغلی جوانان زنجانی تصریح کرد: از سوی خوشه چاقوی زنجان حمایت‌های لازم و مطلوبی در جهت رشد، آموزش جوانان مستعد و توانمند صورت می‌گیرد. از افرادی که به این هنر زیبا و پر درآمد علاقه دارند، دعوت می‌کنم به این رشته وارد شوند.

 وی ادامه داد: مسافران و گردشگران زیادی از چاقوهای آشپزخانه، کلکسیونی، پذیرائی، ساطوری، ضامن‌دار و تاشو استقبال می‌کنند و به‌طور اینترنتی هم به سراسر کشور ارسال می‌کنیم.

 صنعت چاقوسازی محبوبیت خاص و ویژه‌ای در میان همه مردم داشته و کاربرد فراوانی در تمامی زمینه‌ها دارد. این هنر تاریخی که از گذشته‌های دور تا حال حاضر مورد استفاده بوده و محبوب است ولی در کنار این محبوبیت این دست‌آفریده مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و بستر‌های لازم آنگونه که هنرمندان نیازمند آن هستند، به درستی فراهم نمی‌شود.      

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۳
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۷
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۰
  • اذان مغرب : ۱۸:۰۸
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۱